Strikkagenser til barna

Etter flere foresprsler om genserene til Lilja & Filip, kan dere f oppskriften her:

Enkel genser til jente 2 r:

Jeg har brukt bde Lille Lerke og Pandora garn.

Bakstykke: legg opp 80masker p pinne nr 3 med farge 1. Strikk rettstrikk (riller) frem og tilbake. Nr bakstykket mler 13 vm, skift til farge 2 og strikk 13 cm. Skift til farge 3. Nr bakstykket mler 37 cm, felles for nakken de midterste 22 maskene. Strikk hver side for seg, og fell videre ved nakkesiden annehver pinne 2 masker , 2 ganger, til det gjenstr 25 masker p hver skulderside. Nr bakstykket mler 38 cm, fell av.

Forstykke: Strikk som bakstykke til arbeidet mler 27 cm. Fell av de to midterste maskene til en splitt. Strikk hver side for seg. Nr splitten mler 6 cm, felles det av ved halssiden annenhver pinne 5, 3, 2, 2, 1, 1, 1, m. Fell av skuldermaskene ved samme lengde som p bakstykket (ca 38 cm).

Armer: Legg opp 38 masker p pinne nr 3. Strikk rettstrikk (riller) frem og tilbake. k 1 maske i begynnelsen og slutten av pinnen per 1,5 cm. Nr armen mler 12 cm, skift til farge 2. k i alt 13 ganger. Arbeidet skal da ha 64 masker. Nr armen mler 23 cm, fell av.

Montering: Sy sammen kant i kant. Kanten kan bli litt tykk, s her kan man godt dampe genseren for at skjten skal legge seg finere.

Halskant: Begynn nederst i splitten p hyre forstykke og hekle med heklenr 2,1/2 med farge 1, en rad FM langs splitten og halsen. Hekle en rad KREPSEM tilbake (FM som hekles fra venstre mor hyre), samtidig som det hekles et knappehull verst p splitten, ved hekle ca 5-6 LM og hoppe over 3-4 masker.

Jeg har allerede kjpt garn til en tredje genser. Denne blir til Filip, og kommer til vre i turkise, lysebl og lysegr. Fantastisk fine farger!

nsker dere andre strelser, kan strikekboken kjpes i garnbutikk. Denne heter "Dale garn, Lille Lerke nr 263".

I dette strikkeblandet er det utrolig mange nydelige plagg. Jeg ELSKER garntypen, fargene og designet!

18 kommentarer

turid

03.07.2013 kl.14:37

Hurra - n ble jeg glad! Tusen, tusen takk for at du la ut! N skal jeg rett ut og kjpe garn, og begynne strikkingen allerede i kveld!

camilla

03.07.2013 kl.15:28

Den er s fin !:) jeg har strikket en til Herman n i str 1 r , men han svmmer jo i den stakar :/ Vil du si de du har laget er "normal" i str? De er kjempe fine :)

tina

03.07.2013 kl.17:12

S flink du er. N synes jeg at du snart kan skrive noe mer om bryllupet ditt. ;)

mammantiljessica

03.07.2013 kl.21:07

Lekre!!

Rachel

03.07.2013 kl.21:49

camilla: De er lekre! Jeg strikket i 6 mnd til filip, og den passer enda, mens Lilja sin er is tr 2 r og er litt stor. S de er nok litt store i str. Du kan jo prve brette opp armene, det har jeg gjort :) Kommer til strikke 1 r til filip neste gang, s har han den en stund ;)

Rachel

03.07.2013 kl.21:49

turid: Hehe s bra :D Om du skal ha en annen strrelse s m du kanksje ha oppskrift, om du ikke regner ut litt selv :) Jeg har allerede kjpt garn til en tredje genser!!

Kathrine

03.07.2013 kl.22:16

Vil bare minne om at det ikke er lov dele oppskrift p denne mten.

Turid

03.07.2013 kl.23:48

Jeg er i full gang, og har kommet til farge nummer to p balstykket. Fant oppskriftsheftet i butikken, men valgte flge din str 2 r ;-) den blir kanskje litt stor, men bedre det enn at den er for liten :-D

Marie - mamma til Leo

04.07.2013 kl.00:29

S utrolig fine de er :) Minner litt om skappelgenseren om det ikke var for halsen. Tror jeg m strikke en slik til gutten min ogs alts :D

camilla

04.07.2013 kl.18:48

Takk for svar :)) ja jeg har i str 1 r n og han er jo bare 10 mneder. bretter opp armene men alt for stor rundt halsen og ser bare posete ut . :) men han vokser da inn i den :D

disse er absolutt til anbefale :D superfine og ikke vanskelige strikke heller :D

Rachel

04.07.2013 kl.21:02

Kathrine: jeg har sendt mail angende dette til Dale garn :) s blir det noe problem, s tar jeg det selvflgelig bort. :)

Linn

05.07.2013 kl.13:17

S fin! Takk for at du deler oppskrift! Kunne du lagt ut fargekodene p garnet du har brukt p Liljas genser?

Rachel

07.07.2013 kl.08:36

Linn: jeg har brukt pandora i rosa fargekode 281, og pandora i lilla fargekode 237, og gr fra lille lerke med fargekode 2425 :)

GullKorn Barneklr

09.07.2013 kl.23:28

Disse var UTROLIG lekre!!! S flink du er!!

Rachel

09.07.2013 kl.23:36

GullKorn Barneklr: takk! De er superenkle lage ogs!! Du klarer ihvertfall dett LETT! :D :D

Therese

10.07.2013 kl.08:04

Strikker du p bestilling?

Rachel

10.07.2013 kl.13:38

Therese: drlig med det alts :/ det er rett og slett tiden som ikke strekker til:/

Sandra

15.05.2016 kl.23:18

Hei, hvor mye garn kjper du til en genser? Og hvor mye i hver farge av den rosa? :)

Takk p forhnd :))